V 45 Sabressa ei noin persoonallista ratkaisua ole käytetty, vaan moottori on aito V4 ja venttiileitä on neljä per sylinteri. Tämä 750 kuutioinen moottori esiteltiin vuonna 1982. Minun pyöräni on siten ensimmäistä mallivuotta. Epävirallisten tietojen mukaan V4-moottoria käyttävä Sabre olisi ensimmäinen sarjavalmisteinen V4-moottoripyörä. Sabren sisarmalli, custom-henkinen Magna syntyi myös samana vuonna. 82-hevosvoimaisen mottorin käyntiääneen tuo oman leimansa sylinterien tahdistus, jossa oikean- ja vasemmanpuoleiset parit kulkevat samalla tahdistuksella.
V-FOUR voimanpesä. |
Tätä pyörämallia koskeva eräs mielenkiintoinen yksityiskohta on USA:n isoja tuontimoottoripyöriä koskeneet tuontitullit. Sen tarkoituksena oli suojella lähinnä H-D:n kaltaisia toimijoita japanilasivalmisteisia isoja ja tehokkaita moottoripyöriä vastaan. Tilanteen kriittisyydetä kertoo osansa mm. H-D:n isojen yli 700-kuutioisten mootooripyörien markkinaosuus USA:ssa; vuonna 1972 se hipoi 100 %, mutta vuoteen 1982 tullessa se oli enää 15 %. Ja samaan aikaan rekeisteröintien määrä jopa kaksinkertaistui.
Niimpä vuonna 1984-85 V45-moottori typistettiin lyhytiskuisemmaksi 700-kuutioiseksi ns. "Tariff busters" pyöräksi. Vastaavia oli myös muilla japanilaismerkeillä kuten Yamahalla Seca (XS). Typistelyn lisäksi japanilaisvalmistajat alkoivat enemmissä määrin siirtää omaa valmistustaan USA:n maaperälle kiertääkseen korotettuja tuontitulleja.
Sabren elinkaari omana pyörämallina jäi verraten lyhyeksi, 1982-1985. Syitä tähän lienevät ennakkoluuloton toteutus kaikkine hienouksineen, jotka joiltain osin aiheuttivat Hamamatsun uudessa tehtaassa laatuongelmiinkin. Ison markkina-alueen USA:n kauppapolitiikan vaikutuksia voi vain arvailla, mutta ei niistäkään nyt ainakan etua pyörämallille ollut. Täällä vanhalla mantereella perinteiset rivinelikot houkuttelivat enemmän ostajakuntaa kuin oleellisesti kalliimpi V4-koneinen sporttinen matkapyörä. Suomessa pyörä (VF 750 S) maksoi maaliskuussa 1983 n. 34 000 markkaa.
V4-moottori jäi kuitenkin elämään Hondan tuotepaletissa eri muunnoksina sportti-, matka- ja custom-pyörien voimanlähteenä. Uusimpana versiona on VFR:n 1200-kuutioinen moottori, joten ei kai 80-luvun alussa Sabren parissa tehty pioneerityö hukkaan ole mennyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti